Elbil som hantverkarbil, hur går det?

Runt 3000 mil har den rullat nu den lätta lastbilen, en Nissan e-NV200.  Jag har haft den drygt ett år och detta är en del av mina erfarenheter. Jag valde Nissans skåpbil, eftersom den var en av de få som fanns, med rimligt pris, tillräcklig räckvidd och företaget Nissan har producerat elbilar länge. Kusinen från stan; Leaf’en har fått goda recensioner i elbilskretsar.

Bilen har ett oisolerat skåp, två säten fram, backkamera, extra dörr och farthållare/begränsare.  I det 2 m långa lastutrymmet går det in en lastpall, det är bra med laststroppar och maxlast 450 kg.
Bilen kostade ca 350 000 inkl moms (efter bonusavdraget 60 000 kr som betalas tillbaka efter sex månader).
Vägskatten kostar 360 kr/år. Batteriet är på 40kWh och räckvidden har för mig varierat mellan 15 mil och 30 mil.
Vid 2000 mil servades bilen för ca 3000 kr. Förmånskatten är ca 800 kr/mån.

Bilen laddar när den motorbromsar, i nerförsbackar och när bromsen används, jag kör på mellan 13 och 20% återförd energi.
Kortare sträcker på mindre vägar så är förbrukningen 13-15 Kwh/ 100 mil, på motorväg med högre hastigheter 15-20 kWh / 100 mil. Hastighet och acceleration påverkar förbrukningen mycket.

Mest förvånande är vindens påverkan,  starka vindar på 10-15 m/s gör nästan 100% skillnad. Stark medvind energiåtgång: X , samma starka motvind energiåtgång: 2X.

Att blåst är det som påverkar drivmedelsförbrukningen mest förvånar väl egentligen inte, det räcker på att tänka på cykling i med eller motvind :-). Detsamma gäller också fossilbilar, men eftersom 70 % av bränslet redan vaskas i värmeförluster är det inte stor del.

Värme och AC står för ca 20% av elförbrukningen när de är på.
När bilen är laddad full brukar det innebära tre timmars bilkörning.

Det finns smidiga applösningar för betalning vid laddstationer, helnöjd med det. Chademo heter snabbladdningen som Nissan använder och den matar in el likt förbrukningen av tre medelstora villor i bilen. Normal tid jag laddar ute mellan 15 min-30 min, lagom till att skriva i dagboken, svara på mejl, eller bara fika och planera för morgondagen. Precis som jag innan planerat kontorsarbete till tiden på bussen, så gör jag det nu tills när jag sitter och laddar.
Laddning från egna elnätet, ej solelen, ger en ungefärlig kostnad för drivmedel efter 3000 mil på 5100 kr.  Med min tidigare fossilbil, Golfen,  hade 3000 mil kostat 31 500 kr i diesel. Service och underhåll är dessutom dyrare för en bil med förbränningsmotor.

Finns möjligheten att ladda hos kund gör jag det.

För det mesta laddar jag hemma, med solceller på taket är det en vinst för både klimatet och plånboken.

58 kvadratmeter solceller förser oss med årsförbrukningen av el till hushållsel, jordvämepump, cykel och bil.

För batteriets funktion och livslängd är det viktigt att hålla sig inom spannet 15%-80%. Det är ok att ladda fullt enstaka gånger och precis innan avfärd, eftersom 100 % laddning under längre tider förkortar batteriets livslängd.  e-NV200 är förberedd för V2G lösningar, och det kommer att vara viktigt i framtiden. V2G är vehicle to grid, och betyder att bilens batteri kommer att fungera som ett batteri i huset med möjlighet att pumpa in elektroner i hushållselen när det kan behövas.
Pärlan är tänkt att vara i min ägo i all framtid, den vårdas ömt, och rostskyddades inifrån och ut med rå linolja för ett år sedan.

Elbilsanvändandet fungerar bättre än väntat, det finns en liten tröskel innan man har alla betallösningar för att ladda ute, innan man lärt sig de olika kontakterna. Hur långt man kommer mm.
I början laddades bilen via ett nytt säkert utomhusuttag. Då tog det ca 16 timmar att ladda från noll till fullt.  Nu har vi installerat en laddbox som går att styra från hemmets automationssystem.

Eftersom skåpet är så stort så är det sällan släp behövs. För ändamålet har vi sparat en fossilbil, men den körs så sällan så vi funderar på om inte den går att ersätta med hyrbil eller en delad bil.

En av huvudanledningarna till att eldrivet alltid är bättre än fossildrivet, är förbränningsmotorns ineffektivitet, 60-70 % av energinnehållet försvinner i värme. Det är därför som det med avseende på växthusgasutsläpp är bättre med kolel från Polen än ett köra på diesel eller bensin. Mina egna utsläpp kommit ner under 2 ton koldioxid /per år.
Några av de andra tydliga fördelarna är avgasfritt och tyst framfart. Service och underhåll på en elbil är mycket mindre än för motsvarande fossilbil. Elmotorns egenskaper gör omkörningarna snabba och säkra.

Jevons paradox måste jag förhålla mig till, riskerar att rättfärdiga ett meranvändande eftersom bilen är så “miljövänlig”. Lite som att inomhustemperaturen höjs efter isoleringsåtgärder. Ingen energi  eller ekonomi vunnen, endast bekvämlighet. Bilåkande är inte miljövänligt.

Jag tycker inte bilen är inte lösningen för korta transporter i framtiden, det är cykeln.

Entrés garage i Malmö.

2 reaktioner på ”Elbil som hantverkarbil, hur går det?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *