När börjar linoljeindränkta trasor att brinna?

Att linoljeindränkta trasor kan börja brinna är en stor risk som man måste förhålla sig till vid allt arbete med linoljebaserade produkter.

Linolja har en unik förmåga bland växtoljor att härda till en film, det hänger faktiskt ihop med att den kan självantända, för att själva härdningsprocessen ( som felaktigt kallas att torka- inget avdunstar) är en oxidationsprocess som avger värme.
Här kommer lite kemi, att något oxiderar betyder att det förbrukar och omvandlar syre, all förbränning är oxidation det är därför det funkar att kväva en eld. Material som innehåller kol och väte kan brinna genom oxidation, exempelvis, ved, linolja, fetter, Så här ser formeln för till exempel förbränning av metan ut : CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O + värme.

Så här ser den strukturella kemiska formeln för den vanligaste  triglyceriden i linolja ut:

Av Neuroxic – Eget arbete, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39160206

Det är dessa kedjor som polymeriseras ihop till en film när linolja härdar.

Jag har råkat ut för flera situationer, mer eller mindre dramatiska, när linoljeindränkta trasor börjat ta fyr. Innan öppen låga, sker en rökutveckling och en väldigt skarp lukt kommer, vilket gör att, är man bara i närheten brukar man upptäcka vad som håller på att ske. Men det kan gå snabbt; en halvtimme från det att en lägger ifrån sig trasan kan det bli öppen låga, det kan såklart ta längre tid också….

För att det ska börja brinna måste materialet vara av brännbart såsom cellulosa, bomull, lin, träfiber, halm, torra löv mm. Det måste också vara tillräckligt ihopaknycklat för att inte kylas ner av omgivande luft. Och det måste finnas syre.

När en trasa, en ihopknycklad pappertuss eller en hög med sågspån som är indränkt av linolja tar fyr så beror det på att oxidationen skapar värme, ju mer syre, ju mer värme, och ju mer värme ju mer oxidation. Om  förhållanden är gynnsamma kan det gå väldigt fort. Värmeutvecklingen gör att härden suger in kallare luft med syre.

Faktorer som påverkar hur snabbt självantändningen kan ske: Temperatur, exponering för solsken, blåst, luftfuktighet, balsamterpentin i linoljan, sickativ i linoljan, mycket yta på materialet( trassel är det värsta) . Vissa pigment kan påverka också.

Två åtgärder förhindrar självantändningen: 1. Avkylning (blötläggning, utbredning). 2. Kvävning, det vill säga stoppa i vatten eller i obrännbar burk med tättslutande lock.

Under den kalla årstiden och om jag är säker på att ingen kommer att flytta på den, lägger jag en trasa under en sten ute.
En liten hink med vatten att lägga linoljetrasor i. Vattnet både kyler och ser till att inget syre kommer till. Härifrån kan man lägga trasan blöt i komposten, eller hänga upp den på ett streck för att torka.

 

Här är några typiska situationer som jag tycker är högrisk, och vad man kan göra för att förebygga.

1. Penselurtorkning: Penslar för linoljefärg förvaras ofta i en burk med rå linolja, istället för att torka ur dem med trasa, drar jag av linoljekladdet mot en grov bräda så mycket som möjligt för att det inte ska bli så mycket olja i trasan.

2. All inoljning av trä med ren olja, redskap mm, ofta rekommenderas en grundning med bara linolja eller linolja plus lite färg,och att man ska torka bort överskott. Trasor som dessa hålls noga uppsikt över, jag brukar ha dem i en ficka under arbetets gång, är de helt indränkta, stoppar jag dem i en plastpåse och häller på vatten, det går också att stoppa i en burk med vatten, eller att lägga utspridda, på en stege eller på marken under en sten.   (Just nu när det har varit så torrt och väldigt blåsigt i Skåne så har jag inte vågat lägga dem utspridda ute, rädd för att de  skulle kunna blåsa iväg och lägga sig på något torrt i solskenet. Nu är det vatten som gäller)

3. Inoljning av golv och liknande när det finns isolering eller trossbotten som är inkapslat som man inte ser. Risken är stor att det rinner ner linolja, så här bör man jobba med avvägd mängd olja i verktyget ( svamp, pensel, och INTE ekonomidoppa penseln eller INTE hälla ut olja och fördela ut med gummiskrapa!!!)

Vid allt arbete med linolja har jag med en flaska med vatten och plastpåse att lägga trasor i. Både glömsk och lättdistraherad är min rutin att oskadliggöra trasan nu, inte sen.

 

Dekorationsmålning. lasering, ådring mm brukar generera mycket trasor. Här pågår arbete med tegelimitation och streckdragning med linoljefärg. Trasorna hängs upp på stegar efter avslutat arbete för dagen.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *